Counter Strike (1999)







Counter-Strike (skrót CS, poprzednio Half-Life: Counter-Strike) – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, stworzona przez Minha "Gooseman" Le'a i Jessa "Cliffe" Cliffe'a 19 czerwca 1999 i będąca modyfikacją („modem”) gry Half-Life. Początkowo Counter-Strike wymagał do działania Half-Life'a, jednak wraz z upływem czasu stworzono kolejne jego wersje, które przekształciły się w samodzielne produkcje, jedynie korzystające z silnika oryginalnej gry. Rozgrywka w Counter-Strike'u opiera się na walce antyterrorystów z terrorystami, w której jedna ze stron musi bronić bombsite'u (miejsce, gdzie podkłada się bombę) lub uwolnić zakładników, a druga podłożyć bombę albo pilnować zakładników. Gra została stworzona z myślą o grze w sieci, a dopiero z czasem, gdy jej popularność wzrosła, zostały opublikowane dodatki imitujące graczy (tzw. boty) umożliwiające grę w CS-a bez udziału żywych przeciwników. Gra dostała wsparcie od Valve Software, dzięki czemu jest ciągle uaktualniania i została włączona do projektu Steam. Counter-Strike dość szybko zyskał ogromną popularność i stał się platformą turniejową na imprezach e-sportowych.


Wersja 1.6 gry została wydana 12 września 2003 roku wraz z premierą platformy dystrybucji cyfrowej Steam. Wszystkie kolejne aktualizacje i poprawki są dostarczone poprzez ten system, bez żadnych konkretnych numerów nowej wersji. Nazwa lub skrót "1.6" jest często używany w celu odróżnienia go od kontynuacji gry: Counter-Strike: Source i Counter-Strike: Global Offensive.

Counter Strike Condition Zero (2002)








Counter-Strike: Condition Zero (w skrócie CS:CZ lub CZero) – jednoosobowa wersja gry wieloosobowej Counter-Strike. Została wydana w 2004 roku i używa silnika GoldSrc z gry Half-Life. CS:CZ posiada również wersję gry wieloosobowej, która różni się od poprzedniczki (Counter-Strike 1.6) nowymi teksturami, nieznacznie zmienionymi mapami oraz elementami wizualnymi.

"Bot+Quest"

W tym trybie rozgrywki gracz steruje jedynie jednym z antyterrorystów (nie jest możliwa gra terrorystami). Rozgrywka toczy się na mapach używanych do gry sieciowej i przy udziale botów, lecz by gracz uzyskał dostęp do nowych zestawów map (mapy są w tym trybie grupowane po trzy) musi zaliczyć odpowiednie zadania na poprzednim zestawie map. Są cztery poziomy trudności.

Dodatek Deleted Scenes rozprowadzany jest wraz z bazową wersją Condition Zero. Uzupełnia grę o tryb kampanii. Poszczególne zadania połączone są fabułą. Gracz wciela się w lidera grupy antyterrorystycznej rzucanego (jak w rzeczywistości) na różne tereny działań. Zadania taktyczne są mocno zróżnicowane i poziom ich trudności momentami jest bardzo wysoki. Cały dodatek może dostarczyć około 30 godzin gry dla średnio wprawionego gracza(10h Deleted Scenes + 5h x 4 poziomy trudności). W tym trybie dodano także specjalne przedmioty których Condition Zero nie posiada (światłowód, radio, lusterko taktyczne).

Counter Strike Source (2004)








Counter-Strike: Source (w skrócie CS:S) – taktyczny first-person shooter stworzony przez Valve na silniku graficznym Source, remake gry Counter-Strike. Wersja beta udostępniona została w sierpniu 2004 roku, a premiera właściwej wersji miała miejsce 7 października 2004 w usłudze Steam. CS:S był jednym z elementów niektórych edycji gry Half-Life 2, a następnie został wydany osobno w zestawie z grami Day of Defeat: Source i Half-Life 2: Deathmatch.


Opisywana wersja Source wyróżnia się przede wszystkim udoskonaloną oprawą wizualną. Gra działa na tytułowym silniku graficznym, po raz pierwszy zastosowanym przy okazji premiery drugiej części wspomnianego już wcześniej Half-Life’a. Usprawnienia objęły przede wszystkim wygląd otoczenia. Co ciekawe, w wersji Source zawarto wszystkie mapy znane z klasycznego Counter-Strike’a. Autorzy gry zadbali też o wiele innych ciekawostek. Przykładowo, rzucanym w stronę przeciwników granatom ogłuszającym mogą towarzyszyć (w przypadku osiągnięcia zamierzonego efektu) liczne rozmycia ekranu. Na uwagę zasługuje również udoskonalony silnik fizyczny, obejmujący między innymi ceniony przez graczy tzw. efekt szmacianej lalki. Pudełkowe wydanie Counter-Strike: Source zawiera dodatkowo gry Day of Defeat: Source oraz Half-Life 2: Deathmatch.

Counter Strike Global Offensive (2012)








Counter-Strike: Global Offensive to kolejna, po Counter-Strike: Source, próba odświeżenia tej popularnej strzelanki, która zaczynała jako modyfikacja Half-Life. Mimo upływu lat, nie zmienia się filozofia rozgrywki - nadal do czynienia mamy z drużynową grą akcji.


W grze znajdziemy cztery tryby rozgrywki: wyścig zbrojeń, demolkę, turniejowy uproszczony oraz klasyczny uproszczony. Pierwszy to wariacja klasycznego deathmatchu – po zabiciu przeciwnika dostajemy nową broń. Drugim rządzi podobna zasada w kwestii otrzymywania nowego ekwipunku, ale zabawa podzielona jest na rundy, podobnie jak w klasycznych trybach. Trzeci, jak nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla początkujących graczy i jego zadaniem jest wprowadzenie nowicjuszy w tajniki Counter-Strike, m.in. poprzez zrezygnowanie z ognia przyjacielskiego. Tryb klasyczny turniejowy został pozbawiony wszelkich udogodnień.

Fani na pewno rozpoznają nazwy poszczególnych aren: Dust, Dust2, Aztec, Nuke, Inferno, Italy oraz Office. Oczywiście nie obyło się bez drobnych zmian, lecz służą one jedynie polepszeniu jakości rozgrywki. Lista dostępnego uzbrojenia została rozszerzona o kilka pozycji. Osiem nowych narzędzi zniszczenia to koktajl Mołotowa, granat-przynęta, IMI Negev, Tec-9, Mag-7, Sawed-Off, PP-Bizon oraz Taser. Szczególnie ciekawy jest ten ostatni gadżet - drogi, lecz pozwalający na zabicie przeciwnika jednym celnym strzałem.